Walter Zimmermann __ Werke __ 1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24| 25 __
Biographie__Schriften/ Writings__Filme__Darmstadt Lecture  English Commentary: R.Toop__C.Fox__Links


21

RITORNELL

21.1 Kindheitsblock
für Viola und Celesta (1994)

„... durch die Deterritorialisierung wird die Gesamtheit der molekularen Bestandteile‚ zusammengehalten‘. Unter diesem Gesichtspunkt kann man einen Kindheitsblock oder ein Kind-Werden von einer Kindheitserinnerung unterscheiden: ‚ein‘ molekulares Kind wird produziert..., ‚ein‘ Kind koexistiert mit uns in einer Nachbarschaftszone oder einem Block
des Werdens, auf einer Deterritorialisierungslinie, die uns beide fortträgt – im Gegensatz zu dem Kind, das wir gewesen sind, an das wir uns erinnern oder das wir uns vorstellen,
das molare Kind dessen Zukunft der Erwachsene ist. ‚Es wird Kindheit sein, aber es darf nicht meine Kindheit sein‘, schreibt Virginia Woolf.“

Aus: Gilles Deleuze und Felix Guattari, Tausend Plateaus, Berlin 1992, S. 401

 
21.2 Irrgarten
(Choka für Junko)
für Basszither (1997/2008)

21.3 Neue Apologie des Buchstaben B
für Fl., Kl., Vl., Vla., Vc. (1994)

21.4 Songs of Innocence & Experience 
für Streichquartett mit Tonband (1996/2004)


                                       Partiturausschnitt groß


Songs of Innocence and Experience  is a composition of 20 ritornels following William Blakes first cycle of poems "Songs of Innocence". The spirit of each poem is condensed and projected onto children songs which I recorded on streets of Nürnberg about 20 years ago. I transcribed these songs with all the intonation mistakes and the repeating of phrases due to recalling and forgetting of the songline. I remembered having driven through the US, years back, taking a hitchhiker into the car who had Ginsbergs songs of Blakes "Tiger" and others on a cassette with him. The rough energy of Ginsbergs singing lingered on. Then I heard from David Harringtons son who died on a sunday walk with his father all of a sudden on Mount Diabolo south of San Francisco. The last two ritornels are written in memory to this loss. The most fragile in this rough world is the soul of a child. To keep it in oneself as a measure for alienation is important the older one gets.

21.5 Ritornelle (1989-2007)
     
21.5.1 When I'm 84
für Klavier (1989)

21.5.2 Barn Snake Dance
für Klavier (1996)
Für Howard Skempton zum 50sten

21.5.3 Romanska Bågar
für Tomas Tranströmer
Klavier linke Hand (2004)

21.5.4 The missing nail at the river
for piano and toypiano (2003/04)

Shall we gather at the river
Where bright angel feet have trod,
with its crystal tide for ever
flowing by the throne of God?

When I visited the birthhouse
of Charles Ives in Danbury
some years ago
it was under construction
to be renovated.
I just walked in
and found myself in his children room
in the midst of the renovators workingtools.

When I left the house,
there was an old nail
with a flat head laying around
on the front porch.
It was not of use anymore,
being replaced by new ones,
I assumed...
So I took it.

Yes we'll gather at the river,
the beautiful, the beautiful river,
Yes we'll gather at the river
that flows by the throne of God.

21.5.5 Sentenzen
für Gitarre (2005)
Für Heinz-Klaus Metzger zum 75sten


21.5.6 evoL
für Orgel (2001/2008), auch als evoL - Echo für 5 Orgeln

21.5.7  Gold 
für Oboe Cello Klavier (2000)

21.5.8 Das Karussell 
für Violoncello und Klavier  (2003)




Walter Zimmermann __ Werke __ 1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24| 25 __
Biographie__Schriften/ Writings__Filme__Darmstadt Lecture  English Commentary: R.Toop__C.Fox__Links